Pieci iemesli, kāpēc “Apple” ierīču labošanu uzticēt “iDeal” servisam

“Apple” ierīces jau gadiem bijis augstas kvalitātes, ilgmūžības un eleganta dizaina paraugs. Taču, lai ierīce tiešām godam kalpotu gadiem, būtiska nozīme kvalitatīvai detaļu nomaiņai, ko veic sertificētā Apple servisā. “Apple” gadījumā tas ir “Premium” partneris “iDeal”. Kādus Apple ierīču remontdarbus piedāvā šis serviss, kādi ir klientu galvenie ieguvumi un kādas sekas var būt neoriģinālo komponenšu izmantošanai, sarunā atklāj “iDeal” servisu vadītājs Latvijā Olivers Kenebuks.

Īsumā pastāsti par savu līdzšinējo pieredzi un kādi ir Tavi pienākumi “iDeal”

Nozarē strādāju jau kopš 2000. gada. Esmu strādājis gan mobilo telefonu un datoru tirdzniecībā, gan dažādu ražotāju autorizētā servisā. 2022. gadā pievienojos “iDeal” komandai kā “Apple” autorizētu servisa centru vadītājs. Mani ikdienas pienākumi šobrīd ietver visu procesu vadību, uzraudzību “iDeal” servisos, darbu ar klientiem, kā arī sekoju līdzi tam, lai tiktu ievēroti augstie “Apple” standarti.


Cik servisu “iDeal” šobrīd darbojas Latvijā?

Šobrīd Latvijā darbojas trīs “iDeal” servisi. Tie atrodas Rīgā: Brīvības ielā 31, tirdzniecības centros “Akropole Rīga” un “Akropole Alfa”. Iekārtas iespējams nodot remontā arī pārējos “iDeal” veikalos Rīgā, kā arī, no 10. maija jaunatklātajā veikalā Daugavpilī. “Apple” veikalu jaunais koncepts “Apple Premium Partner” (APP) nosaka to, ka tagad “iDeal APP” veikalos uz vietas jābūt servisam un servisa tehniķim, kurš nodrošina pilna spektra servisa pakalpojumus. Savukārt tirdzniecības zālē jābūt servisa speciālistam, kurš konsultē klientus, atbild uz tehniskākiem jautājumiem, kā arī prot uz vietas veikt “Apple” ierīču diagnostiku un pārprogrammēšanu.


Kā šie servisa speciālisti iegūst zināšanas, lai sniegtu tehnisko atbalstu?

“Apple” piedāvā apmācību programmas. Ir speciāls apmācību bloks gan pārdevējiem, gan servisa tehniķiem. Specializētās servisa apmācības daļēji izpilda arī servisa speciālists, kurš darbojas tirdzniecības zālē. Patiesībā ir daudz pakalpojumu, ko varam ātri sniegt un, kur servisa iesaiste nemaz nav vajadzīga. Tas ļoti ietaupa gan klienta laiku, gan naudu. Savukārt, lai remontētu “Apple” iekārtas, ir jāiegūst atbilstoši sertifikāti.


Kādi ir galvenie ieguvumi labojot ierīces autorizētos servisos, salīdzinot ar pārējiem servisiem?

-Pirmkārt, kvalitāte. Tās ir kvalitatīvas oriģinālās detaļas, remonts tiek veikts ar kvalitatīviem instrumentiem, servisa tehniķiem tiek sniegtas kvalitatīvas apmācības.

-Otrkārt, drošība. Katra oriģinālā detaļa rūpnīcā tiek pārbaudīta tikpat nopietni kā jebkura jauna “Apple” ierīce. Remonts tiek veikts ievērojot ražotāja procedūras, nodrošinot iekārtu drošību arī pēc remonta. Piemēram, ja cilvēks izvēlas mainīt ierīces bateriju neautorizētā servisā, pastāv riski, kas attiecas uz baterijas kvalitāti un drošumu – baterija var uzpūsties, bojāt citas komponentes. Savukārt, ja nodod ierīci autorizētā servisā, zināsi, ka vienmēr saņemsi oriģinālo detaļu, kas ir pārbaudīta un droša lietošanā.

-Treškārt, ātrums un detaļu pieejamība. Autorizētos servisa centros detaļas lielākoties ir pieejamas uz vietas, vai arī tās tiek piegādātas 1-2 dienu laikā. “iPhone” remonta gadījumā – displeji, baterijas, kameras, skaļruņi – tas viss ir pieejams uz vietas, un labošanu veicam dienas laikā, vai arī pēc pieraksta – divu stundu laikā. “MacBook” gadījumā atsevišķas detaļas, kā baterija, USB porti jau ir uz vietas, tāpēc šīs komponentes arī varam nomainīt tikpat ātri. Taču, ja, piemēram, jāmaina displejs, pamatplate, korpuss – šīs detaļas pasūtam un saņemam tās nākošajā darba dienā ar tiešo piegādi no “Apple”. Līdz ar to, varam garantēt ļoti ātru remontu. “iDeal” remontu vidējais ilgums šobrīd ir 2 kalendārās dienas. Ātrs remonts, īpaši telefonu gadījumā, ir ļoti svarīgs, jo nereti tā ir mūsu vienīgā sakaru ierīce.

-Ceturtkārt, ražotāja garantija. Veicot ierīces remontu autorizētā servisā, tu vienmēr saglabāsi ražotāja garantiju vai arī, ja tā ir beigusies, tad saņemsi 90 dienu ražotāja garantiju veiktajam remontam.


Vai visos gadījumos neoriģinālās detaļas būs sliktākas?

Klasiskā neoriģinālā detaļa, ko cilvēki parasti izvēlas un pēc tam to bieži nožēlo, ir displejs. Te var norādīt uz manis iepriekš piesauktajiem standartiem – kvalitāte un drošība. Piemēram, displejs un tā izveidē izmantotie materiāli var būt sliktas kvalitātes. Kas nozīmē, ka attēla kvalitāte nebūs tāda kā oriģinālajam ekrānam, kā arī tas nebūs tik izturīgs pret mehānisku iedarbību, piemēram, skrāpējumiem vai kritieniem. Ir bijuši vairāki gadījumi, kad klients atnāk pie mums uz servisu, lai nomainītu bateriju, bet nepasaka, ka telefonam jau ir uzlikts neoriģinālais displejs. Un tālruņa atvēršanas procesa laikā tas saplīst, jo tā izturība ir ļoti vāja.


Neoriģinālas baterijas ir ļoti bīstamas, jo tās var uzpūsties un radīt drošības riskus. Turklāt, cenas atšķirība starp oriģinālo un neoriģinālo bateriju ir relatīvi maza. Piemēram, “iDeal” servisos atkarībā no “iPhone” modeļa bateriju nomaiņas cenas ir 69, 89 un 99 eiro, kas ir tikai par 10-30 eiro vairāk nekā maksās neautorizētos servisos. Ikdienā mēs bieži saskaramies ar situācijām, kad klienti izvēloties neoriģinālo, lētāko variantu, pie mums vēršas jau atkārtoti ar baterijas problēmu, jo tikko mainītā baterija nestabili strādā un tā ir jāmaina atkārtoti. Ir gadījumi, kad pēc neautorizētā remonta vienīgā iespēja ir telefona maiņa.


Taču, visbīstamākā lieta, manuprāt, ir neoriģinālais telefona aizmugures stikls. Līdz “iPhone 15” sērijai un diviem “iPhone 14” sērijas modeļiem, saplēsta aizmugures stikla gadījumā, bija jāmaina viss telefons vai aizmugures sistēma, kas ietver jaunu pamatplati, bateriju, priekšējo kameru un tās, protams, ir lielas izmaksas. Tāpēc cilvēki, gribot ietaupīt, izvēlas uzlikt neoriģinālo aizmugures stiklu, kas rada drošības riskus, jo bojājot tajā iebūvēto bezvadu uzlādes sistēmu, rada baterijas uzpūšanās riskus! Mums ir bijuši vairāki gadījumi, kad klients uz servisu atnes telefonu ar uzpūtušos bateriju, kā rezultātā bojāts arī ekrāns, jo iepriekš ir mainīta neoriģināla aizmugure. Šādos gadījumos telefons diemžēl nav remontējams. Vēl es gribētu akcentēt lietu, par kuru cilvēki piemirst vai neiedomājas – remonta izmaksas iespējams segt izmantojot mājokļa/iedzīves apdrošināšanu. Tas varētu būt risinājums gadījumos, kad cilvēks nevēlas vai nevar atļauties dārgus remontus.


Kā “Apple” pārbauda, kādas detaļas tiek izmantotas?

Lielāko daļu “Apple” detaļu ir paredzēts remontējamai ierīcei nokonfigurēt, lai tās savienotos un strādātu atbilstoši standartiem. Tā savienošana ir domāta ne tikai, lai izvairītos no neoriģinālo detaļu izmantošanas, bet arī, lai ierīce pareizi funkcionētu. Mēdzu teikt, ka, ja telefonam uzliec kādu neoriģinālu detaļu, tas vairs nav “Apple”, tas jau ir “Frankenšteins”. “Apple” ierīces ir augstas kvalitātes, tajās nevar ielikt lētas detaļas un cerēt, ka tas būs tas pats “Apple”.


“Apple” vēlas garantēt, ka ierīce arī pēc remonta darbosies tā, kā ražotājs to ir paredzējis. Autorizēts servisa centrs ievēro šos “Apple” augstos standartus un prasības. Remonti tiek veikti ar tām pašām detaļām un līdzīgiem instrumentiem kā rūpnīcā. Katrs posms – diagnostika, pareiza tālruņa atvēršana, detaļu nomaiņa, ierīces konfigurācija un kalibrācija – tas viss ir radīts tam, lai pēc remonta iekārta būtu kā jauna.


“Apple” nesen sāka ļaut izmantot lietotas oriģinālās detaļas atsevišķām ierīcēm. Pastāsti plašāk par šīm izmaiņām.


Šīs izmaiņas pašreiz attiecas uz dažiem ASV štatiem, kur likums paredz, ka visiem ražotājiem ir jārada tādi apstākļi, lai gala lietotājs varētu izmantot otrreizējai lietošanai paredzētas rezerves daļas. Tas nozīmē, ka ražotājs ar konfigurācijas palīdzību nedrīkst likt šķēršļus oriģinālo detaļu otrreizējai izmantošanai. Šobrīd tā saucamā right to repair kustība kļūst aktīvāka, kas mudina ražotājus mainīt domāšanu.


Protams, arī šeit viedokļi dalās. Ir komponentes, kuras es personīgi aizliegtu mainīt un atkārtoti izmantot, piemēram, baterijas. Lai būtu stabila un droša ierīces lietošana, baterija telefonā ir ielīmēta. Taču, laikam ejot, līme sakalst, kas ļoti apgrūtina baterijas izņemšanu, un tā burtiski ir jārauj ārā. To darot, pastāv risks nejauši salocīt litija plāksnes baterijā, kas radīs problēmas ar ierīces darbību. Es neriskētu tādu telefonu pēc tam turēt sev blakus uz naktsgaldiņa.


Kas Eiropā mainījies pēdējos gados un kā šīs izmaiņas ietekmējušas gala lietotāju?


Eiropas direktīvas nosaka, ka gala lietotājam ir jādod iespēja pašam mājas apstākļos labot savas ierīces, kas skāra arī “Apple”. Ir speciāla mājaslapa selfservicerepair.com, kur lietotājs var pasūtīt vajadzīgās komponentes un nomas instrumentu komplektu un pats veikt konkrētās detaļas nomaiņu. Šo pakalpojumu nodrošina trešās puses partneris, kas noslēdzis līgumu ar “Apple” un rūpējas par pasūtīšanu un atpakaļ atgriešanu.


Manuprāt, ja cilvēkam ir pieredze elektroierīču remontā, tad var izmantot šo pakalpojumu. Taču, ja pieredzes nav, tad neiesaku pašam veikt remontus. Neskaitot jaunas zināšanas un prasmes, ieguvums praktiski nebūs nekāds. Ja svarīgs ir laiks un iekārtas kvalitatīva darbība pēc detaļas nomaiņas, es labāk izvēlētos autorizētu servisu. Detaļas nomaiņa cilvēkam bez pieredzes prasīs daudz laika un darba, kā arī pastāv iespēja sabojāt citas komponentes. Piemēram, baterijas nomaiņa nav viegla pat speciālistam.


Vai “Apple” ir kādi produkti, kurus vispār neremontē?

Jā, ir gan. Piemēram, “Apple Watch”, “iPad”, kā arī aksesuāriem – “AirPods”, “Apple Pencil”, “Magic Mouse”. Ražotājs šo kategoriju produktiem nav paredzējis remontu, bet gan to nomaiņu. Runājot par planšetdatoriem, tad “Apple” jau sāk piedāvāt remonta iespēju. “iPad Air” 5. paaudzei iespējama baterijas un kameras moduļu nomaiņu un “iPad Mini” 6. paaudzes modeļiem iespējama tikai baterijas maiņa, bet pagaidām to dara ražotāja serviss. Pieņemu, ka iemesls, kāpēc “Apple” līdz šim nav piedāvājis “iPad” detaļu nomaiņu, ir ierīces lielais ekrāns un plānā uzbūve. Atsevišķi ražotāji piedāvā planšetdatoru remontu, un, taisot tos vaļā, pastāv liels risks ekrāna saplīšanai. Planšetes virsma ir milzīga, līme tik stingra, ka jāpieliek liels spēks, lai atvērtu ierīci. Kamēr nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu un bez liela riska remontu, tikmēr ierīces maina. Kas attiecas uz “Apple Watch”, arī tie ir līmēti. Lai nodrošinātu mitrumnoturību, eleganto dizainu, to konstrukcija ir radīta tāda, kas neļauj ierīci attaisīt. Līdzīgi ir arī “AirPods” gan austiņas, gan uzlādes kārbiņa ir salīmēti kā viens veselums, kas neļauj veikt atsevišķu detaļu nomaiņu.


Kā, tavuprāt, tuvāko piecu gadu laikā attīstīties ierīču remonts?


Domāju, ka ierīču remonta iespējas palielināsies. Jau šobrīd visai “iPhone 15” sērijai ir iespējams nomainīt aizmugures stiklu, iztiekot bez visas aizmugures sistēmas maiņas. Kā arī divi “iPad” modeļi, kuriem ir iespējama baterijas maiņa. “Apple” virzās uz to, ka telefoniem, datoriem gandrīz visas komponentes ir maināmas.


Kas attiecas uz right to repair iespēju, varētu būt, ka “Apple” nākotnē lielākā skaitā valstu piedāvās šo pakalpojumu. Tāpat ražotājs, iespējams, palielinās ierīču klāstu, ko lietotājs var labot pats. Pagaidām šī iespēja visai maz tiek aktualizēta, jo pastāv drošības riski.